· Meisjes van het Compliment · Werk in de Winkel

Back to Blog

· Meisjes van het Compliment · Werk in de Winkel

Een interview voor Werk in de Winkel met de vrolijke, blauw-wit gestipte trainers van Flirtcompany.

Vandaag is het Nationale Complimentendag. En nu we elkaar zo weinig zien, is bewonderend contact belangrijker dan ooit. De kracht van aandacht heeft succes! Daar weten Meisjes van het Compliment alles van. Zij weten hoe je iemand kunt laten stralen.

Een shotje aandacht: Meisjes van het Compliment

Een shotje aandacht: Meisjes van het Compliment

Werk in de Winkel spreekt Frances Gallimore en Suzanne Penning van Meisjes van het Compliment. Misschien heb je ze weleens gespot in hun blauw-wit gestipte jurken bij de entree van een bruiloft, festival of bedrijfsfeest. Ze horen bij het trainingsbedrijf Flirtcompany en kennen de kracht van aandacht en waardering.

Een cadeautje aandacht

Frances: “Een compliment is een shotje aandacht, de volledige focus. Een cadeautje, waar iets heel moois achter schuilt, waardoor iemand denkt: ‘Oh verrek! Ik word gezien! Er wordt naar me geluisterd.’ Zie je een man met een leren bandje? Vraag of hij dat op een reis heeft gevonden, voor je het weet ontstaat een mooi gesprek. Als je gaat shoppen, denk je natuurlijk niet: ‘Oh, ik ga vandaag even gecomplimenteerd worden!’”

De beker van Starbucks

Suzanne: “Het team van Starbucks zet jouw naam op een beker. Dat is niet alleen zodat ze weten welke spiced pumpkin latte bij welke klant hoort, het legt ook verbinding. Je wordt geroepen. Je weet dat je niet overgeslagen wordt. Heerlijk toch, dat momentje van aandacht in een vluchtige stadsbar? Zo bezocht ik ook ooit een sieradenwinkel waar klanten kostbare armbanden, kettingen en oorbellen zelf mochten pakken en uitproberen. Ik was verbaasd. ‘Wordt er nooit iets gestolen?’, vroeg ik de eigenares. Nauwelijks, zei ze. Vertrouwen is in dit geval het grootste compliment.”

Verbinding zit in kleine dingen

Suzanne: “We hoeven ook weer niet over the top Amerikaans te gaan roepen hoe ‘fabulous’ we iedereen vinden, hoor. Zonder overdreven te ‘pleasen’, kun je mensen bijzonder laten voelen op een eerlijke manier. Staat die gele blouse te flets? Pak blauw erbij, en kijk wat er wel goed staat. Als mensen zich fijn voelen, worden ze fans! En fans komen terug.”
Suzanne: “Verbinding zit in de kleine dingen. Geef klanten het gevoel dat ze met een persoon te maken hebben in plaats van een bedrijf. Stuur een leuk kaartje met korting, of een grappige tekst in het bonnetje. Wens iemand een mooie dag toe!”

Aandacht in tijden van Zoom

Suzanne: “Het idee van Frances om mensen complimentjes te geven over hun uiterlijk zoals mooie krullen, hun uitstraling en wie ze zijn, hoe ze overkomen of wat ze op werk bewerkstelligen, hebben we met Flirtcompany omgezet in een training voor bedrijven: Kracht van Waardering. Juist nú is het belangrijk om verbinding te zoeken, want al het contact is veel oppervlakkiger. We ontmoeten elkaar via Zoom-Teams-Webex of een andere vorm van bellen. Het luchtige koffiepraatje over de nieuwste televisieserie, een compliment over een nieuw paar sneakers, dat soort gezellige dingen ontbreken nu een beetje. Nederlanders zijn sowieso lekker efficiënt. To the point. Bedrijven moeten leren om op een nieuwe manier contact te leggen en dat kan! Deze week hebben we in het kader van Nationale Complimentendag acht digitale sessies over aandacht en waardering.”

Dit artikel is geplaatst op de website van Werk in de Winkel, onderdeel van brancheorganisatie Koninklijke INretail.

Back to Blog