Stijlvol, kleurrijk, SMEG – Pure Luxe

Klik hier voor het PDF van het artikel in Pure Luxe

Keukenapparatuur van SMEG is het toonbeeld van Italiaans design: stijlvol tot in de puntjes. De ‘paradepaarden’ zijn natuurlijk de iconische jaren 50-koelkasten, maar het repertoire reikt van een uitgebreid inbouwassortiment (denk: innovatieve fornuizen) tot speelse, kleine huishoudelijke apparaten (denk: rode broodroosters). Pure Luxe sprak Eddy van Tongeren, General Manager van SMEG Nederland.

Eddy begon ooit in de retail van de wit- en bruingoedbranche – dus huishoudelijke apparatuur. Hij stapte ruim twintig jaar geleden over naar de leverancierszijde, werkte een aantal jaar in de buitendienst bij een Nederlandse importeur van keukenapparatuur en startte vervolgens in 2003 bij SMEG in de functie van Sales Manager.

‘Ik was erg enthousiast om bij SMEG te gaan werken en ben dat nog altijd. Er zijn maar weinig familiebedrijven die er als zelfstandig producent een wereldwijde distributie op nahouden, met drie eigen fabrieken in Italië. Vittorio Bertazzoni richtte SMEG alweer ruim zeventig jaar geleden op en het wordt nu mondiaal verkocht. Dus toen ik er tien jaar werkte en in 2013 werd gevraagd voor de functie van General Manager, hoefde ik niet lang na te denken. Veel van wat hier gebeurt, is lang niet bij elke werkgever vanzelfsprekend. De unieke producten, de korte lijnen en prettige samenwerking met onze Italiaanse collega’s, de langetermijnstrategie, de vrijheid om de Nederlandse markt naar eigen inzicht te bewerken, ik beschouw het allemaal als zeer bijzonder.’

LOVE BRAND, MADE IN ITALY

SMEG is een typische love brand, en dat merk je. ‘De apparaten zijn niet zoals de doorsnee huishoudelijke gebruiksvoorwerpen,’ vertelt Eddy. ‘Het zijn echte eyecatchers die gezien mogen worden. De consument is er zelfs trots op. Hoe vaak zie je niet zo’n knalrode keukenmachine pontificaal op het aanrecht, of de koelkast midden in huis? Die waardering merken we ook aan het online enthousiasme zodra er een nieuw product wordt gepresenteerd. De consument heeft echt een gevoel bij het design. Dat maakt het natuurlijk ook bijzonder om voor dit bedrijf te werken. Het label representeert echt dat Made in Italy-gevoel. Niet alleen door het uiterlijk, ook door de lange geschiedenis.’

INNOVATIEF HOOFDKANTOOR

Eddy vervolgt: ‘Het mag dan wel een typisch Italiaans merk zijn, maar wat betreft kwaliteit doet SMEG zeker niet onder voor onze oosterburen. Het complete assortiment heeft behalve een elegante uitstraling ook een betrouwbaar en innovatief karakter.

Zo worden er natuurlijk grote stappen gemaakt qua duurzaamheid; we werken met steeds meer afbreekbare materialen. Denk ook aan koken op inductie, een prominent thema binnen de Nederlandse keukenapparatuur. Bovendien heeft SMEG in tien jaar tijd de emissie van verontreinigende stoffen met zo’n 30 procent verminderd. En het hoofdkantoor in Guastalla is door zijn duurzame karakter uitgeroepen tot een van de meest innovatieve locaties in Italië.’

VAN MICKEY TOT DOLCE&GABBANA

Labels met een karakteristiek design weten elkaar vaak goed te vinden. Zo werkte SMEG eerder al samen met bijvoorbeeld MINI, Mickey Mouse en Fiat, maar ook met wereldberoemde architecten onder wie Guido Canali, Mario Bellini en Piano Design Studio. Zie ook de recente Sicily is my Love-collectie met Dolce&Gabbana. Of de SMEG 500, een koelkast in de vorm van een FIAT 500- motorkap. Het vrolijke item pronkt bij de entree van de showroom aan de Amsterdamse Veemkade – een indrukwekkende ruimte van meer dan 500 vierkante meter die uitnodigt om eens goed de ogen uit te kijken.

Alle ‘smaken’ zijn er vertegenwoordigd, want SMEG onderscheidt zich met zes inbouwlijnen. Van het moderne, maar tijdloze design van de Classici-lijn tot het minimalistische en ergonomische ontwerp van Linea, de Victoria-retrolijn met de kenmerkende chromen bedieningsknoppen en het innovatieve design van de Dolce Stil Novo-lijn, voorzien van zwart glas geaccentueerd met verfijnd koper of roestvrijstaal. Keuzestress is trouwens overbodig, want elementen als ovens, kookplaten en afzuigkappen zijn perfect met elkaar te combineren, voor een gevoel van eenheid in de keuken.

VAN ELKAAR OPSTEKEN

Het staat uiteraard op de agenda van Eddy om SMEG Nederland nog beter op de kaart te zetten. ‘We kijken natuurlijk altijd naar de strategieën om de omzetmogelijkheden ver- der uit te breiden. Zo hebben we regelmatig contact met de collega’s van andere landen. Het is altijd interessant om te zien wat je van elkaar kunt opsteken. Niet elke markt is hetzelfde, elk land heeft zijn eigen wensen. Gelukkig krijgen we veel vrijheid en vertrouwen vanuit het hoofdkantoor in Italië om het merk verder uit te bouwen.’

SMEG | smeg.nl

Dit artikel is verschenen in Pure Luxe Magazine

#pureluxe

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *