Nieuwe winkel in de Schildersbuurt, Utrecht: HIP Oost

Dit artikel is middels deze link te vinden op de website van De Nuk. 

De dorpse gezelligheid met stadse allure van Utrecht-Oost reikt verder dan de Burgemeester Reigerstraat. Ook aan de rechterflank van het Wilhelminapark valt tegenwoordig genoeg te beleven. Zo kent de Schildersbuurt sinds deze week een nieuwe winkel: in HIP Oost vind je onder andere cadeau-artikelen, interieuraccessoires en sieraden. De Nuk spreekt Charita van Kooten, eigenares. 

Charita woont zelf al twaalf jaar in de buurt rondom de Adriaen van Ostadelaan. “Er gebeurt hier van alles”, vertelt ze. “Het meest opvallend is nog wel het aanbod aan Italiaanse restaurantjes, haha. Nu net is Spaghetteria weer in de voormalige Bar Beton getrokken, en hadden we al Pasta Oost en Van Oost Pastabar. En er zijn ook veel kappers. Een mooie bloemenzaak, wijnwinkels… Lunchrooms…”

Buurtwinkeltje

Maar in al die nieuwe voorzieningen ontbrak volgens Charita een echt ‘buurtwinkeltje’. Ze liep dan ook al langer met het idee om hier iets te starten. Niet alleen uit praktisch oogpunt, met de kinderen dichtbij. Maar ook omdat ze graag iets wilde bijdragen aan de voorzieningen in dit gebied. “Ik miste een leuk winkeltje met hebbedingen, waar je een paar oorbellen kunt scoren of een cadeautje dat net iets origineler is dan een flesje wijn. En waar je ook cadeau’s voor mannen kunt kopen, want die zie ik bij andere winkels vaak nog te weinig. Gadgets voor in de auto, bijvoorbeeld, of bbq-gereedschap. Meestal liepen de buurtbewoners voor zoiets nog door naar de Burgemeester Reigerstraat of Nachtegaalstraat. Dat hoeft nu steeds minder.”

Nieuwsgierig

Ook de aanwezigheid van het diaconessenhuis zorgt volgens Charita voor genoeg publiek. “Veel medewerkers van het ziekenhuis vinden het fijn om in hun pauze even te komen winkelen. Sowieso is dit een buurt waar je al snel aanspraak hebt. Er zijn al zo veel nieuwsgierige bewoners binnengelopen deze eerste dagen. De reacties zijn echt positief, veel mensen zeggen dat ze blij zijn dat er wat meer winkelbeleving hier komt.”

Koffie

Ook al mag de naam ‘HIP Oost’ dan de indruk wekken dat de doelgroep vooral uit yuppen bestaat, volgens Charita zijn de spullen geschikt voor “van 0 tot 100”. “Er komen hier ook mensen binnenlopen die hier al tientallen jaren wonen. ‘Vind je het goed als ik binnenkort langskom op de koffie?’, is me gevraagd. En ja, natuurlijk. Uiteindelijk wil ik dat het hier een winkel wordt waar je echt een beleving krijgt en gastvrij wordt ontvangen.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *