Geen conceptstores, maar ‘Soul Stores’ – Interview Talita Kalloe

Het artikel met Talita Kalloe is te vinden op de website van Werk in de Winkel – Koninklijke INretail.

‘Soul Stores’, wat zijn dat?

Toen ze klein was, droomde Talita Kalloe (32) twee dingen. 1: dat ze de wereld een stukje beter zou maken, en 2: dat ze een eigen bedrijf zou beginnen. Dankzij haar onderneming Soul Stores zijn die doelen nu harmonisch met elkaar verbonden.

Realistisch idealistisch 

Een diepgewortelde waardering voor de natuur was er altijd al. Talita: “Als kind vond ik het verschrikkelijk als dieren werden opgegeten in natuurfilms. Maar dan zei mijn vader: ‘Zo zit de wereld in elkaar, meisje’. Hij leerde me dat je op een verantwoordelijke en respectvolle manier kunt leven, maar ook gewoon moet overleven. Ik noem mezelf dan ook liever een realistische idealist. Een volledige duurzame levensstijl gaat niet over één nacht ijs. Ieder heeft zijn eigen tempo. Ik geloof dat we op de lange termijn de meeste impact kunnen maken, als we bewustwording op een positieve manier stimuleren, zonder met vingertjes te wijzen en zonder doemdenken. Zelf ben ik bijvoorbeeld ook pas vier jaar vegetariër.”

Opkomst van de conceptstore

“Tijdens mijn eerste baan bij brancheorganisatie INretail ontmoette ik zoveel bevlogen retailers. Ik vond dat ze een mooi platform verdienden. Zo ontstond mijn blog over winkels, merken en creatieve ondernemers met een intrinsieke motivatie voor duurzaamheid. Het verantwoord ondernemen was toen – ongeveer vijf jaar geleden – in opmars, zowel bij grotere namen als Filippa K en VANILIA als nieuwe merken. Toen ontpopten zich trouwens ook de ‘conceptstores’ in de panden die leeg waren komen te staan door de crisis. Maar de term, ‘conceptstore’, is verzadigd geraakt. In 2016 besloot ik daarom Soul Stores te lanceren, voor winkels met respect, liefde, bewustzijn en vakmanschap. Soul Stores vind ik een tijdloze term die de lading dekt.”

Elke dag je stem uitbrengen

“We hebben elke dag de mogelijkheid om onze ‘stem’ uit te brengen”, vertelt Talita. “Door te bepalen waar we ons geld aan uitgeven. De mode-industrie is een ingewikkelde branche, met weinig transparantie, en vaak ook onderworpen aan greenwashing. Klanten die duurzamer willen kopen, weten vaak niet waar ze op moeten letten. Op Soul Stores deel ik daarom enerzijds informatieve artikelen en licht bepaalde winkels uit. En het moeten ook mooie producten zijn, die ik zelf zou dragen.”

De wereldwijze winkelmedewerker

“De retailer speelt een belangrijke rol in de stappen naar duurzaamheid, want die moet vragen van de klant beantwoorden. ‘Waar komt die stof vandaan?’, ‘Hoe is dat gemaakt?’. Daarom wil ik via Werk in de Winkel ook de winkelmedewerkers helpen om meer kennis op te doen. Ik zou het geweldig vinden als ik daar een steentje aan bij kan dragen.”

Werk in de (duurzame) Winkel

Kijk vooral uit naar Talita’s blog voor Werk in de Winkel! “Ik wil lezers inspireren dat een duurzame levensstijl aanmeten niet moeilijk hoeft te zijn, het kan stap voor stap. Denk aan wat je koopt, en in dit geval, wat je verkoopt!”

Werk in de Winkel is een platform van Koninklijke INretail voor winkelmedewerkers binnen interieur en mode.

Fotografie: Daisy Ranoe

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *